ackadacka

Babybjörn retro..

Publicerad 2011-05-19 20:19:07 i Allmänt

Babybjörn firar 50 år! Retrotyg på bärselar och babysitters. Jag skulle kunna tänka mig bärselen i manchester. Åh vad snygg!

1960-talet: Manchester
Under både 60- och 70-talet var våra produkter i manchester bland de mest älskade. Det var en trend som verkligen höll i sig länge i Norden, kanske för att manchestertyg är lite varmare och därför passar bra.

Manchestertyget vi använder idag är bättre än det som fanns då, säger Lisen Elmberg, textildesigner på BabyBjörn. Hon menar att tekniken har gått framåt oerhört mycket i fråga om tygfärg och kemikalier. Och konsumenterna tänker annorlunda i dag - man vill ha det allra bästa.

Manchestertygets utseende kan variera och det hänger samman med luggens riktning. På manchesterbärselen stryker man luggen nedifrån och upp för att få en vacker lyster. Det skira blommönstret på insidan är ett återskapat 60-talsmönster och tillsammans med manchestern har vi skapat en ”modern” retrostil.


1970-talet: Brunt, orange och blått
Av alla tyger som det fanns att välja bland, varför blev det just dessa?
Denna typ av tyg var oerhört populärt på 70-talet. Bruna och orangea barnkläder var helt plötsligt modernt. Jag kommer ihåg att jag köpte en hel del bruna babykläder till min dotter, säger Lillemor Jakobson.

Lisen Elmberg har också tygminnen från den tiden:
Jag hade klänningar i precis den här typen av tyg som jag tyckte mycket om.

Även om vi har återskapat tyget i dag, så är det mycket likt det ursprungliga. Och det stora diagonalmönstret gör att ingen produkt kommer att vara den andra lik eftersom skärningen blir olika.

Bilder & text: Babybjorn.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ann-Charlotte

Go och glad tjej från Göteborg. Här hittar du inlägg om allt möjligt. Älskar barnvagnar, mode, barnkläder och inredning.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela